Friday, December 25, 2009

salam MAAL HIJRAH

Selamat Menyambut Tahun Baru Islam 1431 Hijrah
kepada semua yang mengenali diri ini..
كل عام وانتم بخير

Sunday, December 20, 2009

Sunday, December 6, 2009

lawak ker...??lawak la jugak..hahaha...


Ayah : membuat lawak bodoh time anaknyer hendak tido....Emmm...Cak..!!!
Anak : Ya Allah...aper kener la dgn bapak aku ni...suda' ( pening ) aku..buat lawak ntah paper...dah la panas2 ni..aku nak tido pon tak boleh..aduhhhh...suda'3x....


Anak : Hmmm...Nasib baikla ader mak aku yang lawa...sejuk sikit ati aku..barula nak senyum pon sedap...ini tak..dahla ketiak bapak aku ni busuk..hampir pengsan aku dibuatnyer...
Ayah : Kuang asam punyer budak..dahla aku penat2 dukung , boleh pulak dier kutuk aku pulak tu..dahla suker kat mak dier sorang jer..panas aku...tak per2...

p/s : kisah ini tidak ada kaitan sama ada dengan yang hidup ataupon yang di dalam lubang kubor...hehehe...jangan marah na kawan-kawan.

Thursday, November 12, 2009

Al-Fatihah buat adik Izzati Batrisya

Tengah hari ini aku mendapat berita dari seorang sahabat aku secara bertulis menggunakan sistem pesanan internet ( yahoo messenger ) yang mengatakan adik Izzati Batrisya binti Mohd telah kembali kerahmatullah. Sedikit terkejut dan tersentak dek mendapat berita tersebut aku terus menyedekahkan bacaan Al-Fatihah di atas pemergian salah seorang daripada anak Pakcik Mohd yang juga merupakan pemilik sebuah restoran pelancongan Malaysia di Yaman itu. Selang beberapa detik handset aku berbunyi. Dalam hati aku dah boleh mengagak semestinya mesej itu tentang pengumuman kematian adik Batrisya. Sememangnya tekaan ku itu menepati citarasa dan sasarannya. Mesej itu memang berkenaan berita sedih itu beserta solat jenazah ghaib pada malamnya selepas isya'. Terfikir sejenak ku apabila mengenang kembali wajah adik Batrisya yang dahulunya sempat ku menggelarnya dengan gelaran ' bulat ' dengan sebab bentuk tubuhnya yang agak montel dan wajahnya yang comel. Namun , ajal tidaklah mengira bentuk tubuh mahupon wajah , tua mahupon muda , kaya mahupon miskin. Apabila Dia menghendakinya maka tiada siapa yang dapat menghalang mahupon menahannya. Firman Allah s.w.t yang :
{وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لاَ يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُونَ}
Tiap-tiap umat mempunyai batas waktu , maka apabila telah datang waktunya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak dapat (pula) memajukannya.
( Al-A'raf : 34 )

Maka dengan itu marilah sama-sama kita sedahkan Al-Fatihah buat adik Izzati Batrisya binti Mohd di atas pemergiannya. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan di tempatkan di kalangan orang-orang yang soleh dan solehah.

Amiennn..

Wednesday, November 4, 2009

Wasiat Nabi s.a.w ( 1 )


روي أبو هريرة رضي الله تعلى عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال : أقرب ما يكون العبد من ربه وهو ساجد , فأكثروا الدعاء.

( رواه مسلم )

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a bahawa sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda : apa yang lebih mendekatkan seorang hamba kepada tuhannya ialah sujud ( solat ) , maka perbanyakkanlah kamu berdoa.

( HR : Muslim )

Diantara wasiat-wasiat Nabi s.a.w kapada kita ummat akhir zaman , antaranya ialah perbanyakkanlah sujud kepada Allah s.w.t. Yang wajib diperkemaskan lagi dan yang sunat di imbangi agar ianya tidaklah membebankan dan hanya sekadar 'hangat-hangat taik ayam' bak kata pepatah melayu. Firman Allah s.w.t :

قُمْ اللَّيْلَ إِلاَّ قَلِيلاً

Bangunlah (untuk sembahyang) di malam hari , kecuali sedikit (daripadanya)

( Al-Muzammil )

Dalam erti kata lain juga. Ayat ini menunjukkan biarpun sedikit tetapi istiqomah ( berterusan ) dengannya. Kerana dengan amalan yang istiqomah itu lebih disukai oleh-Nya daripada banyak akan tetapi sementara. Maka dengan solat itu jugalah ia akan menjadikan seseorang itu lebih merasakan bahawa dirinya adalah hamba kepada-Nya dan bukan lah apa-apa. Ianya juga membuatkan seseorang itu akan sentiasa mengingati bahawasanya ada yang lebih berkuasa yang sentiasa melihat dan memerhatikan gerak geri kesemuanya yang berlaku di atas muka bumi ini. Maka , moga-moga dengan kita sentiasa sujud dan berdoa kepada yang Maha Kuasa akan memberikan rasa rendah diri dan lebih dekat kepada-Nya. InsyaAllah.


Fakir-fikirkan lah…

Tuesday, October 27, 2009

العشرة المبشرون بالجنة

Siapakah meraka 10 orang yang dijanjikan oleh Allah s.w.t tentang berita gembira yaitu syurga...???. Adakah kita...???. Kira-kira saya rasa masih ramai lagi yang tidak tahu bukan?.hehe.. Sebenarnya , sebelum ini diri ini juga tidak mengetahui. Akan tetapi Allah s.w.t itu Maha Kaya dan Maha Mengetahui. Jadi , marilah sama-sama kita hayati satu persatu nama-nama yang akan kita sama-sama lihat nanti. Moga-moga dengan ilmu yang cetek ini dapat memberi sedikit pengetahuan kepada kita semua. InsyaAllah...

1- Abu Bakar As-siddiq r.a.
2- Umar bin Al-khattab r.a.
3- Uthman bin A'ffan r.a.
4- Ali bin Abi Talib r.a.
5- Zubair bin Al-awwam r.a.
6- Tholhah bin Ubaidillah r.a.
7- Sa'ad bin Abi Waqos r.a.
8- Abu Ubaidah bin Al-jarrah r.a.
9- Abdur Rahman bin A'uf r.a.
10- Sa'id bin Zaid r.a.

InsyaAllah saya akan sertakan satu persatu biodata dan sedikit bingkisan hidup bagi 10 penama ahlil jannah yang moga-moga kita pun akan bersama-sama dengan mereka di alam sana kelak. Amienn...

Nantikanlah...hihihi...

Monday, October 26, 2009

Turki imbangi hubungan dengan Israel dan dunia Islam

ANALISIS

Hubungan baik Turki dengan Israel, sekutu pentingnya di Asia Barat semakin menunjukkan krisis yang sukar dibaiki ekoran tindakan politik terbaharu Ankara membatalkan penyertaan tentera Israel dalam satu latihan perang tahunan.

Hampir genap setahun selepas protes dramatik Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan terhadap Presiden Israel, Shimon Peres di Davos, Switzerland, berhubung serangan tentera Israel ke atas Gaza, Turki kini berdepan cabaran dalam menguruskan dasar luar baharunya yang pragmatik itu.

Turki yang mengadakan latihan perang Anatolian Eagle sebagai usaha kerjasama pertahanan dengan sekutu seperti Israel dan Amerika Syarikat mengubah format latihan itu dengan menangguhkan bahagian latihan yang melibatkan negara-negara lain, yang secara efektif mengelakkan penglibatan Israel dalam latihan itu.

Selari dengan politik dasar luar serantau Ankara pada masa ini, tindakan itu boleh dilihat sebagai usaha untuk menjarakkan diri daripada Israel, sekutu yang menimbulkan masalah kepada diplomasi Turki dalam kalangan negara-negara Arab dan Muslim di Asia Barat.

Peranan diplomasi ini merupakan strategi Turki untuk muncul sebagai negara berpengaruh di Asia Barat, menyaingi atau mengatasi pengaruh negara seperti Arab Saudi dan Mesir.

Pada masa sama hubungan dengan Israel terjejas, Turki memulihkan hubungannya dengan Syria, negara jiran yang tidak mempunyai hubungan baik dengan Israel, tetapi cuba berunding dengan negara terbabit dengan Turki berperanan sebagai orang tengah.

Menteri luar Turki yang berpengaruh, Ahmet Davutoglu, menyertai menteri-menteri lain bertemu di Syria dalam mesyuarat pertama Majlis Kerjasama Strategik, badan yang merapatkan hubungan negara-negara terbabit.

Ahmet juga dalam satu sidang media dilapor berkata Turki tidak boleh dilihat mempunyai hubungan ketenteraan dengan Israel pada masa yang sensitif, merujuk kepada tindakan keras Israel di Gaza yang mencetus kemarahan dunia Islam.

Israel melihat hubungan semakin baik Turki dengan Syria sebagai ancaman kepadanya, antaranya ekoran peranan Syria dalam mendukung Hamas dan Hizbullah yang berperang dengan Israel.

Pada masa sama, hubungan lebih baik Ankara dengan Damsyik menunjukkan perubahan besar dalam hubungan kedua-dua negara, yang tegang ekoran dakwaan sokongan Syria kepada pemberontak Kurdis yang berperang dengan Turki.

Selain Israel, peranan diplomasi yang diusahakan Turki juga menjejaskan hubungan baiknya dengan Azerbaijan, negara daripada kalangan rumpun bangsa Turki yang juga rakan penting dalam perdagangan bahan bakar.

Usaha Turki dengan Armenia untuk berunding memulihkan hubungan ditentang oleh Azerbaijan kerana rundingan itu tidak memasukkan sekali rundingan berhubung pertikaian wilayah Azerbaijan-Armenia.

Ekoran usaha Turki dipimpin AKP berbaik dengan Armenia yang antaranya bertujuan memulihkan imej Turki sebagai kuasa diplomasi dan meningkatkan imejnya dalam kalangan negara Barat Azerbaijan mula menunjukkan tentangan dan menyukarkan hubungan Ankara dengan Baku.

Terbaharu, perjanjian perdagangan gas kedua-dua negara mula ditimbulkan, dengan Azerbaijan menimbulkan isu jualan gasnya yang di bawah harga pasaran kepada Turki.

Azerbaijan berharap Turki terus berperanan sebagai sekutu utama dan pelindung, lebih-lebih lagi memandangkan pertikaian wilayah Nagorno-Karabakh melibatkan Azerbaijan dengan Armenia masih jauh daripada penyelesaian.

Wilayah Nagorno-Karabakh yang majoriti penduduknya etnik Armenia secara rasminya ialah sebahagian wilayah Azerbaijan, tetapi terlibat dalam konflik untuk bebas daripada Azerbaijan. Pemberontak Nagorno-Karabakh disokong oleh Armenia.

Israel mengambil kesempatan dalam hal ini dengan meningkatkan hubungan dengan Azerbaijan, walaupun perkembangannya selepas ini bergantung kepada gerakan-gerakan Turki dalam memulihkan hubungan dengan Azerbaijan melalui imbangan yang juga melibatkan Armenia.

Pada masa tindakan Recep terhadap Peres di Davos, tindakan itu lebih kepada simbol untuk digunakan dalam politik domestik dan mengendalikan dasar luar baharu yang meletakkan peranan Turki sebagai broker keamanan serantau.

Tetapi pada masa ini, Turki kelihatan perlu menyamai retorik itu dengan tindakan sebenar, yang mungkin lebih daripada sekadar menghalang penglibatan Israel dalam satu latihan perang.

Walau bagaimanapun, menurut satu laporan akhbar Turki, tujuan utama penolakan penglibatan Israel dalam latihan itu ialah kelewatan penghantaran pesawat tanpa juruterbang yang dibeli Turki daripada Israel.

Turki memerlukan pesawat tersebut dalam operasi ketenteraan, yang pada masa ini kelihatan sasarannya ialah gerila Kurdis di sempadannya dengan Iraq.

Turki dan Israel menandatangani perjanjian jualan 10 UAV bernilai lebih AS$180 juta dari sebuah syarikat Israel, dan dilaporkan syarikat itu gagal membuat penghataran pada masa ditetapkan.

Apapun punca tindakan Ankara dalam latihan perang itu, apa yang tercetus menepati permainan dasar luarnya yang memerlukan imej lebih baik dalam kalangan negara-negara Arab dan Muslim Asia Barat.

Turki di bawah AKP bersikap pragmatik dan peka dengan suara rakyat negara itu dalam melaksanakan dasar luarnya yang memberi implikasi kepada politik dalaman, iaitu populariti AKP.

Tindakan Recep di Davos disambut sebagai satu tindakan wira dan populariti AKP meningkat ekoran peristiwa itu.

Ankara pernah menghalang tentera AS daripada menggunakan pangkalan udaranya untuk operasi menyerang Iraq sebagai respons kepada suara rakyatnya.

Dalam usahanya menjadi kuasa diplomasi Asia Barat pada masa ini, Ankara memerlukan segala yang boleh digunakan untuk mencapai imej yang berwibawa, dan tindakan terhadap Israel ini mampu memberikan persepsi ini.

Walau bagaimanapun, pada masa sama, tindakan meminggirkan Israel ini sekiranya dilaksanakan dengan bersungguh-sungguh bakal menjejaskan penerimaan sekutu Barat Turki, yang sokongannya diperlukan untuk keanggotaan Kesatuan Eropah dan hubungan penting lain dengan Barat.

Berdasarkan hubungan kompleks Turki dengan Israel dan sekutu-sekutu Baratnya, sukar untuk melihat Turki bertindak lebih jauh lagi dan menyamai retoriknya dengan tindakan yang jelas.


* Petikan dari keratan akhbar tempatan

Thursday, October 1, 2009

Raya '09'

Rayer ker-5 , berayer di rumah duta besar.





Rayer pertama , berayer rumah Encik Hamdan.





Saturday, September 19, 2009

Tazkirah Ramadhan Terakhir...

Assalamualaikum...

Hari ni mungkin adalah hari yang terakhir bagi umat islam di seluruh dunia menunaikan ibadah sebulan berpuasa di bulan yang mulia , bulan Ramadhan Al-Mubarak. Sebagaimana dikatakan , apabila hampir dan datangnya bulan ini. Nabi s.a.w dan para sahabatnya ridhua nallahi ajma’in akan berasa gembira dan apabila hampir kepada penghujungnya , nabi s.a.w serta para sahabat semuanya akan berasa sedih dan berduka cita. Kerana apa??? Kerana bulan yang mulia ini akan pergi meninggalkan mereka. Dan mereka mengetahui bahawa sesungguhnya mereka tidak tahu sama ada akan sempat bertemu dengan bulan tersebut di masa yang akan datang ataupun tidak. Justeru itu sebak dan sedih di dada mereka mulai menyelubungi. Akan tetapi , Allah s.w.t itu maha mengetahui dan maha penyayang. Dia tahu hamba-hambaNya itu sedang bersedih. Maka dengan sebab itu nabi s.a.w telah bersabda yang bermaksud :

Sesiapa yang bepuasa di bulan Ramadhan , kemudian diikuti dengan berpuasa enam di bulan Syawal , adalah dia seperti berpuasa selama setahun.
HR : Muslim

Maka dengan itu , bagi sesiapa yang berasa sedih dan berduka cita. Jangan bimbang. Allah s.w.t dan nabiNya s.a.w telah menjanjikan dua perkara yang amat menggembirakan untuk seluruh umatnya tatkala bulan yang mulia ini pergi meniggalkan kita. Pertamanya dengan kegembiraan kita berbuka di waktu pagi hari pertama di bulan Syawal dan di larang oleh nabi s.a.w berpuasa pada hari tersebut. Sabdanya yang bermaksud :

Daripada Abu Hurairah r.a : sesungguhnya nabi s.a.w melarang dari berpuasa pada dua hari tersebut : hari raya idulfitri dan hari raya idul adha.
HR : Muslim

Dan berita gembira yang keduanya ialah sebagaimana yang saya sebutkan di atas. Justeru itu janganlah kita berasa sedih dan berdukacita dengan pemergian bulan yang padanya digandakan pahala , ditutup pintu-pintu neraka dan dibuka pintu-pintu syurga dan seluruh syaitan diikat dan dipenjarakan , dan padanya juga terdapat malam yang lebih baik dari seribu bulan. Akan tetapi tetaplah kita untuk terus melakukan apa yang telah sememangnya kita lakukan di bulan yang penuh keberkatan itu. Bagi yang selalu berqiamullail di bulan tersebut , teruskan berqiamullail di bulan-bulan yang lain. Bagi yang sentiasa bersedekah di bulan itu , teruskan melakukannya di bulan-bulan yang akan datang. Dan apa jua yang telah kita lakukan di bulan ini , kita teruskanlah membuatnya di bulan-bulan dan hari-hari yang akan kita tempuhinya walaupun tanpa berada di bulan yang mulia , Ramadhan Al-Mubarak. Semoga kita sentiasa dibekati dan dirahmatinya selalu. Di sini , di bumi yaman ini tidaklah ada apa-apa yang istimewanya yang boleh saya kongsi di sini tatkala menjelangnya bulan Syawal yang mulia ini. Cuma adalah sedikit sedih dan sebak di dada bila mengenangkan ibunda dan ayahanda serta keluarga tercinta di tanah air. Akan tetapi perasaan itu beransur hilang tatkala melihat sinar Syawal yang mulia ini penuh dengan keberkatan dan rahmat yang dikurniakan olehNya terhadap hamba-hambaNya. Dan pada raya kali ini juga menjadikan ku raya yang paling mencabar bagi diri ku tatkala selepas seminggu yang akan datang , saya akan berada di dewan peperikasaan pula. Yakni beraya dengan kertas soalan dan syeikh-syeikh yang berjaga di dalam dewan peperiksaan pula nanti. Padan muka aku. Sape suh malas sangat???..hehe. akan tetapi itu semua akan ku ingat dan akan menjadi peringatan yang paling berharga buat diri ku. Dan ku akan pastikan ianya tidak akan berulang lagi pada tahun-tahun yang akan datang. Insya Allah.. Akhirnya , moga-moga kita semua berada di dalam rahmatNya sentiasa.

Wallahu a’lam.

Saturday, September 12, 2009

Tazkirah Ramadhan 4 : 10 Malam Terakhir

Tatkala menjelang sepuluh malam terakhir. Maka kita boleh lihat di sekeliling kita antaranya di bumi yang penuh dengan barakah dan rahmah ini. Berpusu-pusu umat manusia yang beragama islam berebut untuk menunaikan satu perkara yang sentiasa dilakukan oleh nabi s.a.w apabila menjelmanya hari-hari terakhir berada di bulan yang mulia , ramadhan al-mubarak. Iaitulah . nabi beriktikaf dan menyemarakkan diri dengan memperbanyakkan amalan seperti membaca al-quran , berjaga malam , memperbanyakkan amalan-amalan sunat , bersedekah dan sebagainya.

Sabda nabi s.a.w yang bermaksud :

Daripada Aisyah r.a (isteri) nabi s.a.w telah berkata : adalah nabi s.a.w beriktikaf disepuluh akhir dalam bulan ramadhan.

HR : Muslim

Saya di sini di bumi iman dan hikmah ini , merasakan teramat syukur dan gembira dengan keadaan suasana yang seakan-akan menyeru untuk melakukan amalan-amalan yang sememangnya di tanah air kita amat jarang dilakukan oleh orang-orang di sekeliling kita. Walaupun saya tidaklah beriktikaf sepertimana nabi s.a.w , namun siapalah kita kalau hendak dibanding dengan kekasih Allah s.w.t yang merupakan insan yang paling agung di atas muka bumi ini. Akan tetapi saya amat gembira dengan keadaan dan kawasan rumah yang boleh dikatakan sepuluh langkah sudah sampai ke masjid. Dengan masjidnya yang melakukan qiamullail berjemaah di setiap sepuluh malam terakhir. Dan dengan masyarakatnya yang tanpa segan silu membelanjakan harta di jalan Allah s.w.t dan yang paling saya sedih bercampur gembira adalah dengan masyarakatnya sentiasa memegang naskhah mukjizat nabi s.a.w itu yakni al-quran dan membacanya setiap masa. Bukan hanya di sepuluh hari-hari terakhir ramadhan. Akan tetapi , bermula saja ramadhan mereka terus melakukan amalan-amalan seperti yang saya sebutkan di atas. Maka berbeza di tanah air kita. Ramainya umat manusia khususnya yang beragama islam lalai dengan bermacam-macam agenda di bulan yang mulia ini. Apabila bermulanya bulan yang mulia ini maka kita boleh lihat seolah-olah di bulan inilah , bulan untuk membuat segala-gala yang perlu mereka lakukan. Ada yang sibuk dengan niaganya , ada yang sibuk dengan membeli dan membelah , ada yang sibuk dengan kuih muihnya , ada yang sibuk dengan program itu dan ini. Sehingga mereka tiada masa untuk melakukan perkara-perkara yang dapat membuahkan hasil yang lumayan di dunia mahupun di akhirat kelak. Bukannya tidak boleh. Akan tetapi biarlah berpada-pada dengan apa yang kita cari dan lakukan. Supaya kita tidak terus-menerus mengulanginya dari tahun ke tahun sehingga kita bertemu dengan tuan empunya bumi ini. Maka ketika itu , tiada lagi peluang dan waktu untuk kita kembali melakukan apa yang telah kita tinggalkan. Dan pada hari-hari terakhir dan malam terakhir ini , marilah sama-sama kita merebut satu perkara yang telah dijanjikan oleh Allah s.w.t yakni malam yang lebih baik dari seribu bulan sepertimana di dalam firmanNya yang bermaksud:

Sesungguhnya kami telah turunkannya ( al-quran ) pada malam lailatul qadr. Dan tahukah kamu apakah malam lailatul qadr itu?. Iaitu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun para malaikat dan ruh ( jibril ) dengan izin tuhan mereka untuk mengatur segala urusan.sejahteralah malam itu sehingga terbit fajar.

Surah : Al-qadr

Malam yang dicerita dan dinyatakan oleh Allah s.w.t ini tidak akan kita perolehinya dengan kita hanya menggoyangkan kaki dan menunggu begitu saja tanpa ada apa-apa usaha yang dilakukan bagi membolehkan kita sampai kepadanya. Mana mungkin pohon akan berbuah tanpa dibajai dengan betul dan baik. Caranya…??? Saya kira ramai yang telah mengetahuinya dan lebih arif daripada saya. Moga-moga kita bertemu dengannya pada kali ini dan mendapat lindungan rahmat dariNya.

Amienn..

Thursday, September 3, 2009

Konflik Berpanjangan Di Bulan Mulia..

Konflik di Yaman yang menyaksikan pertempuran terbaharu kerajaan negara Arab itu dengan kumpulan pemberontak di utara kelihatan tidak mudah untuk diselesaikan dalam masa terdekat ini, apabila kerajaan Yaman pimpinan Presiden Ali Abdullah Saleh dan pemberontak Houthi pimpinan Abdul Malik al-Houthi gagal mencapai persetujuan untuk berdamai.
Iklan
Kerajaan Ali Abdullah menolak syarat perdamaian kumpulan Houthi yang mahukan kuasa yang lebih di wilayah mereka, mendorong kumpulan Houthi mengeluarkan amaran �perang yang berpanjangan� akibat penolakan peluang perdamaian itu.
Ali Abdullah kini berdepan usaha sukar menangani konflik dalaman dan mengimbangi hubungan baik dengan AS dan menjaga hubungan dengan Arab Saudi dan pada masa sama mengawal usaha Saudi untuk mendominasi.
Tiga kumpulan sekaligus terlibat dalam konflik dengan kerajaan Yaman, konflik yang semakin meningkat dan menarik perhatian dunia sejak beberapa bulan lalu. Di sebelah selatan, pemberontak pemisah menjadikan suasana tegang, memperlihatkan sentimen anti-penyatuan lama selepas Yaman Utara dan Selatan bersatu.
Pada masa sama, Yaman yang menjadi sekutu Amerika Syarikat dalam �perang menentang terorisme� juga mengawasi pengaruh al-Qaeda yang dilihat mengambil kesempatan daripada kekacauan untuk menjadikan negara bersempadan Laut Merah dan Teluk Aden itu sebagai pusat aktiviti mereka.
Konflik paling hebat melibatkan kerajaan Ali Abdullah (gambar)dengan kumpulan Syiah Zaidiyah di utara, menyaksikan pertempuran yang meningkat ketika Muslim seluruh dunia menyambut kehadiran bulan mulia Ramadhan.
Pertempuran ini ialah yang keenam dan terbaharu sejak kempen terhadap Houthi bermula pada 2004.
Menurut laporan media Yaman, sekitar 5,000 orang telah terkorban dan 200,000 menjadi pelarian akibat konflik kerajaan Yaman dengan pemberontak Houthi yang kubu kuatnya terletak di Saada, utara negara itu.
Konflik melibatkan kumpulan Syiah Zaidiyah mempunyai sejarah yang panjang dan dimensi dalaman dan serantau. Kumpulan Syiah Zaidiyah menyimpan rasa kesal sejak kejatuhan kepimpinan panjang mereka di Yaman pada 1962, kejatuhan yang menjadikan mereka terpinggir.
Dua kuasa serantau, Arab Saudi dan Iran dinilai pemerhati terlibat dalam konflik ini dan menjadikan kedua-dua pihak bertentangan sebagai proksi untuk mengukuhkan pengaruh mereka.
Hal ini tidak mengejutkan memandangkan persaingan berzaman kedua-dua negara yang berpegang pada beraliran Islam yang bertentangan. Kedua-dua negara telah menunjukkan keprihatinan mereka terhadap situasi Yaman sejak konflik terbaharu tercetus.
Saudi telah menunjukkan rasa kurang senang dengan laporan media Iran dan menuduh Iran membantu kumpulan Syiah Zaidiyah, manakala Iran menuduh Arab Saudi membantu tentera Yaman.
Arab Saudi didakwa memberi sokongan kepada beberapa kumpulan di Yaman untuk meluaskan dan mengukuhkan pengaruhnya yang mula tertanam sejak memberi bantuan kepada kerajaan Yaman menghadapi perang saudara dengan kumpulan selatan pada 1994.
Iran pula dipercayai memberi sokongan kepada kumpulan Syiah Zaidiyah di utara walaupun mereka daripada aliran Syiah yang berbeza. Sokongan ini mampu memberikannya pengaruh di kawasan-kawasan penting di rantau Asia Barat dan pada masa sama mempunyai proksi untuk mengimbangi pengaruh Arab Saudi, seperti dilakukan di wilayah timur Arab Saudi.
Yaman dalam hal ini tidak mendapat banyak manfaat, malah konflik dihadapi ini, menurut pemerhati, hampir menjerumuskannya menjadi sebuah negara yang gagal seperti Somalia, negara jirannya di seberang Teluk Aden.
Yaman sedang menyaksikan sumber hidro karbon semulajadinya semakin berkurangan dan pada masa sama juga berdepan risiko kekurangan sumber air. Konflik bersenjata hanya akan menjadikan keadaan lebih parah.
Arab Saudi berkepentingan untuk melihat kumpulan Houthi tidak berpengaruh, antaranya disebabkan kedudukannya bersempadan dengan wilayah Najran di sempadan Arab Saudi-Yaman. Najran dan sebuah lagi wilayah, Asir, ditakluk Arab Saudi ekoran konflik kedua-dua negara yang berakhir pada 1934.
Najran yang mempunyai jumlah penduduk Syiah Ismailiyah yang agak besar pernah menyaksikan konflik minoriti Syiah dengan pasukan keselamatan Arab Saudi. Dasar Arab Saudi terhadap Yaman dilihat memberi kesan kepada pengikut Syiah terbabit, yang berkongsi sentimen dengan penduduk Syiah Zaidiyah di Yaman.
Kumpulan-kumpulan Syiah berbeza aliran terbabit berkongsi sentimen yang hampir sama terhadap Arab Saudi, yang mempunyai rekod buruk berhubung minoriti Syiah di negara itu, terutama golongan majoriti kalangan mereka, Ismailiyah.
Walaupun sokongan Iran lebih kuat dilihat di wilayah timur Arab Saudi, Syiah Zaidiyah Yaman juga dikatakan mula lebih rapat dengan Tehran ekoran tekanan yang dikenakan, termasuk pengaruh Saudi yang semakin kuat di Yaman.
Kumpulan Syiah Yaman dikatakan telah membina hubungan baik dengan Tehran dan juga Hizbullah di Lubnan dalam usaha berdepan tekanan. Sentimen kebangkitan Syiah seluruh Asia Barat kebelakangan ini mampu menyumbang kepada kerjasama itu.
Yaman mempunyai hubungan sukar dengan jirannya di utara itu. Menjelang Perang Teluk pertama pada awal 1990-an, Yaman dihukum keras Saudi dan sekutu Baratnya kerana tidak menyokong agenda menyerang Iraq.
Sempadan Arab Saudi dengan Yaman pula sentiasa tegang, dengan beberapa pertempuran kecil pernah berlaku melibatkan kedua-dua negara. Prospek untuk konflik lebih besar berlaku sentiasa wujud, dan ini membuka peluang kepada Iran untuk membina pengaruh, mendedahkan rantau Asia Barat dan dunia Muslim kepada satu lagi kemungkinan konflik berdarah yang berpanjangan.

p/s : sumber di ambil dari keratan akhbar tempatan.

Tazkirah Ramadhan 3 : Rintihan Ramadhan (versi melayu )

{قُلْ يَاعِبَادِي الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لاَ تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ} (الزمر/53).
اللهم إني أستغفرك لكل ذنب
خطوت إليه برجلي
أو مددت إليه يدي
و تأملته ببصري
أو أصغيت إليه بأذني
أو نطق به لساني...
أو أتلفت فيه ما رزقتني
ثم استر زقتك على عصياني فرزقتني
ثم استعنت برزقك على عصيانك
فسترته علي
وسألتك الزيادة فلم تحرمني
ولا تزال عائدا علي بحلمك وإحسانك
يا أكرم الأكرمين...
اللهم إني أستغفرك من كل سيئة
ارتكبتُها في وضح النهار أو سواد الليل
في ملأٍ أو خلوة
في سرٍ أو علانية
فلم أستحيي منك
وأنت ناظر إلي...
اللهم إني أستغفرك من كل فريضة
أوجبتَها عليّ في الليل أو النهار
تركتُها خطأً أو عمدا
أو نسياناً أو جهلا
وأستغفرك من كل سنة من سنن
خاتم النبيين محمد صلى الله عليه وسلم
تركتُها غفلةً أو   سهوا
أو نسياناً أو تهاوناً أو جهلا...
أستغفر الله وأتوب إليه
مما يكرهه الله
قولاً أو فعلا
باطناً أو ظاهرا
أستغفر الله وأتوب إليه
 
Ya allah sesungguhnya aku memohon keampunan kepada Mu 
atas segala dosa
Kaki ku , ku berjalan kepadanya ( dosa )

Tangan ku

Mata ku , ku melihat kepada yang tidak sepatutnya

Begitu juga telinga ku

Lidah ku , ku berkata-kata yang tidak baik…

Aku berpaling dengan apa yang engkau berikan kepada ku

Kau hapuskan segala kesalahan ku , Kau beri ku rezeki Mu

Lalu ku gunakannya ke jalan yg Engkau murkai

Kau buat tak tahu je

Aku meminta lebih lagi , tapi Kau tetap memberi

Dan Kau tetap bersama ku dengan terus memberi

Wahai tuhan yg maha mulia…

Ya Allah ya tuhan ku , ku memohon ampun atas segala keburukan ku

Ku lakukannya dalam terang siang dalam gelap malam

Dalam sesak atau senang

Dalam sembunyi atau nyata

Lansung tiada malu kepada Mu

Sedang Kau sentiasa melihat ku…

Ya Allah ya tuhan ku , aku memohon ampun atas setiap kefardhuan

Kau wajibkan keatas ku siang dan malam

Aku tinggalkan ia dengan sengaja atau tidak

Dalam lupa atau kerana kejahilan ku

Ku terus memohon ampun kepada Mu setiap tahun dari tahun-tahun yg mendatang

Nabi akhir zaman Muhammad s.a.w

Ku tinggalkan ajarannya dalam lalai dalam leka

Dalam lupa dalam senang atau kerana jahil ku…

Ku memohon ampun dan bertaubat kepada Mu

Atas apa yg dibenci oleh Mu

Percakapan atau perbuatan

Batin atau zahir

Aku bertaubat dan memohon ampun kepadaNya..

Amien…

tanbih : aku terjemah doa ni khas buat cik dah yang di kasihi dan kepada sesiapa yg ingin memahami..moger samer2 kiter hayati ramadhan kali ini..i'allah..amien..

Tuesday, September 1, 2009

Tazkirah Ramadhan 2 : Rintihan Ramadhan

{قُلْ يَاعِبَادِي الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لاَ تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ} (الزمر/53)

اللهم إني أستغفرك لكل ذنب
خطوت إليه برجلي
أو مددت إليه يدي
و تأملته ببصري
أو أصغيت إليه بأذني
أو نطق به لساني...
أو أتلفت فيه ما رزقتني
ثم استر زقتك على عصياني فرزقتني
ثم استعنت برزقك على عصيانك
فسترته علي
وسألتك الزيادة فلم تحرمني
ولا تزال عائدا علي بحلمك وإحسانك
يا أكرم الأكرمين...
اللهم إني أستغفرك من كل سيئة
ارتكبتُها في وضح النهار أو سواد الليل
في ملأٍ أو خلوة
في سرٍ أو علانية
فلم أستحيي منك
وأنت ناظر إلي...
اللهم إني أستغفرك من كل فريضة
أوجبتَها عليّ في الليل أو النهار
تركتُها خطأً أو عمدا
أو نسياناً أو جهلا
وأستغفرك من كل سنة من سنن
خاتم النبيين محمد صلى الله عليه وسلم
تركتُها غفلةً أو سهوا
أو نسياناً أو تهاوناً أو جهلا...
أستغفر الله وأتوب إليه
مما يكرهه الله
قولاً أو فعلا
باطناً أو ظاهرا
أستغفر الله وأتوب إليه

Saturday, August 29, 2009

Tazkirah Ramadhan 1

Sedar tak sedar , kita kini telah berada di fasa ke-2 bulan ramadhan. Yaitu di dalam minggu yang lain setelah hampir seminggu yang lalu kita berpuasa. Dengan itu marilah sama-sama kita return & irjek kembali. Apa yang telah kita lakukan sepanjang berada di dalam fatrah fasa pertama di awal ramadhan baru-baru ini. Adakah kita telah khatam membaca senaskhah Al-quran? Atau telah bersedekah 1juta ringgit? Atau telah ponteng puasa selama berada di fasa yang pertama? Jawapannya , terletak ditangan kita masing-masing. Tepuk dada tanya iman. Di sini sukalah saya memetik sepotong hadith nabi sallalLahu alaihi wa sallam yang bermaksud :
( Daripada Abu Hurairah r.a : Sesungguhnya nabi telah berkata : Apabila datang ramadhan dibukakan pintu-pintu syurga , dan ditutup pintu-pintu neraka , dan ikat (dipenjara) syaitan-syaitan. )
HR : Muslim
Ramadhan , bukanlah satu bulan untuk kita menahan diri dari belapar dan dahaga semata-mata. Akan tetapi terdapat banyak keistimewaan dan rahsia yang kekadang kita sendiri tidak tahu dan tidak ingin tahu. Dengan itu , kita lihatlah berapa ramai umat manusia yang tidak melaksanakan perintah AlLah subhanahu wa ta’la ini dengan sebaik-baiknya. Ada yang tidak mahu berpuasa kerana mengatakan , “ kalau aku puasa , tak makan , tak minum , matilah…”. “ kalau aku puasa , macam mana nak berkerja?...”. “ kalau aku berpuasa , itulah , inilah..”. Maka kita lihat , seribu macam alasan diberikan oleh mereka-mereka yang seolah-olah menyalahkan tuhan yang maha mengetahui lagi maha bijaksana. Cuba kita lihat dan perhatikan. Pernahkah kita mendengar orang mati kerana berpuasa? Pernakah dengar orang kebuluran akibat menahan lapar dan dahaga kerana berpuasa? Pernakah melihat orang tidak boleh berjalan kerana berpuasa? Yang menjadikan mereka ini menjadi serba tidak boleh bukanlah kerana berat atau beban melaksanakan ibadah yang disyariatkan oleh empunya bumi ini. Akan tetapi , mereka sendiri yang memberat dan membebankan diri sendiri. Kerana tidak mahu mengambil tahu akan perihal agama dan syariat yang telah diturunkan oleh rabbul jalil melalui utusanNya , Muhammad Al-amin.
Maka dibulan yang mulia ini marilah sama-sama kita menghitung dan menimbang diri masing-masing. Kerna bulan ramadhan ini juga dikatakan bulan taubat dan keampunan sebagaimana telah disabdakan oleh kekasih kita diatas. Dibukakan semua pintu-pintu syurga dengan erti kata lain dibukakan seluas-luasnya pintu taubat dan keampunan. Justeru itu , belum terlambat untuk kita balik dan bertaubat kepadaNya selagi nyawa dikandung badan. Dan , selagi peluang masih terbentang luas. Sesungguhnya AlLah subhanahu wa ta’la maha pengampun lagi maha pengasih.

WalLahu a’lam.

Monday, July 27, 2009

penutup BULAN PERSADA ILMIAH

Semalam, Lujnah Tarbiyah dan Akademi di bawah Persatuan Pelajar Malaysia Yaman ( PERMAYA ) telah mengada majlis penutupan bagi program Bulan Persada Islam ( BPI ) yang telah berlangsung selama sebulan yang bermula pada awal bulan Julai baru-baru ini. Majlis penutup tersebut telah bermula pada sebelah petang itu lagi dengan diadakan pertandingan nasyid bagi memeriahkan lagi suasana BPI tersebut.

Majlis penutup yang bermula tepat jam 7.20 malam itu turut dihadiri oleh ayahanda tercinta, Tuan Yang Terutama Tuan Haji Abdul Samad bin Othman selaku Duta besar Malaysia ke Yaman. Dan telah dihadiri dari kalangan ahli PERMAYA dan seluruh rakyat Malaysia serta para pensyarah yang berada di bumi Sana’a ini. Dan tidak lupa juga kepada beberapa saudara-saudara kita yang datang dari Hadromaut yang turut memeriahkan majlis penutupan pada malam tersebut. Majlis yang dimulakan dengan ucapan alu-aluan daripada pengerusi majlis seterusnya terus membuka majlis pada malam itu dengan bacaan Al-Fatihah. Kemudian majlis terus diteruskan dengan acara penyampaian pidato oleh juara bagi kategori pidato yang telah berlangsung semasa BPI dijalankan baru-baru ini. Sejurus selepas itu majlis diselangi dengan acara cabutan bertuah dan upacara perasmian penutup yang dimulakan dengan ucapan daripada pengarah program BPI, Ustaz Aiman bin Shamsul. Beliau menyatakan sejuta penghargaan kepada seluruh ahli dan ahli jawatan kuasa program kerana telah bertungkus lumus menjayakan program BPI pada sesi kali ini dan mengharapkan kerjasama sebigini akan terus berterusan.

Seterusnya tibalah acara ucapan yang dinanti-nantikan iaitu ucapan persamian penutup oleh ayahanda tercinta , Tuan Yang Terutama Tuan Haji Abdul Samad bin Othman yang mana pada permulaannya beliau telah mengucapkan syabas dan tahniah kepada PERMAYA amnya kerana telah berjaya mengadakan program ilmiah yang sebegini. Dan sememangnya program seharusnya dilakukan kerana ianya akan dapat mencungkil bakat-bakat yang terpendam dalam diri setiap ahli. Tuan duta juga mengucapkan tahniah kepada peserta-peserta yang memenangi bagi setiap kategori yang dipertandingkan selama BPI tersebut berlajan. Akhirnya tuan duta mengucapkan ribuan terima kasih kerana sudi menjemput beliau bagi merasmikan majlis penutupan BPI pada kali ini.

Akhirnya majlis diakhiri dengan acara penyampaian hadiah bagi setiap kategori yang dipertandingkan serta hadiah keseluruhan bagi kumpulan yang telah dimenangi oleh kumpulan Khalid Al-Walid yang telah mendapat markah yang tertinggi sepanjang BPI berlangsung. Dan sebelum majlis ditutup dewan telah telah digamatkan dengan aksi persembahan dari kumpulan nasyid yang mendapat tempat pertama pada pertandingan yang telah dilangsungkan pada sebelah petangnya dengan diikuti tayangan video yang menayangkan perjalanan sebulan program BPI berlajan. Setelah itu majlis ditutup dengan tasbihki farah dan surah Al-Asr. Dan majlis bersurai sejurus selepas itu.

p/s : gmbar akan menyusul kemudian..hehe..

Sunday, July 26, 2009

Ditikam mati di mahkamah kerana bertudung....? Salah ke bertudung?


KEMATIAN Marwa Ali El-Sherbini menuntut pembelaan.

ADALAH malang bagi umat Islam pasti sahaja akan keluar pelbagai telahan negatif tentang mereka ini terutama dari penduduk di Barat dan semua ini berlaku hanya disebabkan pengaruh gejala Islamofobia yang diuar-uarkan oleh Barat. Mereka ini telah dicap kebanyakan penduduk Barat sebagai ekstremis atau jumud semata-mata kerana tidak mengikut rentak mereka dalam berpakaian.

Maka tidak menghairankan kenapa orang di Barat sering saja membuat persepsi negatif yang adakalanya di luar batasan kemanusiaan.

Oleh itu peristiwa yang berlaku terhadap Marwa Ali El-Sherbini, seorang wanita yang berasal dari Mesir dan kemudian berhijrah ke Jerman merupakan satu peristiwa yang menyayat hati namun pada masa yang sama membuktikan isi hati sebenar penduduk Barat terhadap orang Islam walaupun tidak semua hanya kerana terlalu dipengaruhi Islamofobia.

Siapa sebenarnya Marwa Ali El-Sherbini yang tiba-tiba menjadi ikon orang Islam yang tertindas di Barat. Beliau hanyalah orang biasa yang cuba menyara hidup dengan menumpang di sebuah negara asing untuk kemajuan diri dan keluarga.

Marwa yang dilahirkan pada 1977 di Mesir telah berpindah ke Jerman pada 2005. Pada 2008 beliau dan keluarga berpindah ke Dresden setelah suaminya Elwi Ali-Okaz mendapat kerja sebagai pengkaji di Institut Max Planck dan Marwa pada masa yang sama bekerja di Hospital Universiti Dresden. Namun pengakhiran hidupnya yang sangat menyayat hati telah membuka banyak mata tentang bahaya gejala Islamofobia di kalangan masyarakat Barat.

Peristiwa pembunuhan yang dilakukan terhadapnya di dalam mahkamah ketika memberi keterangan terhadap seorang lelaki yang bertindak memaki hamun dirinya kerana beliau adalah seorang beragama Islam dan bertudung merupakan sesuatu yang tidak boleh diterima akal setiap manusia yang siuman.

Segalanya bermula pada bulan Ogos 2008 apabila lelaki berkenaan Alex W. seorang warga Jerman tetapi dilahirkan di Perm Russia menjerit ke arah Marwa di sebuah padang permainan kanak-kanak di Dresden kerana bertelagah berebut menggunakan buaian untuk anak buahnya dengan anak lelaki Marwa.

Wanita berusia 32 tahun itu telah digelar sebagai pengganas Islam dan pelacur hanya kerana beliau memakai tudung. Kejadian tersebut berlaku untuk beberapa ketika walaupun terdapat antara pengunjung taman permainan cuba menghalang lelaki berkenaan. Dia hanya berhenti setelah polis datang tidak berapa lama kemudian.

Alex kemudiannya telah dituduh melakukan fitnah terhadap Marwa dan didapati bersalah oleh mahkamah serta didenda sebanyak 780 Euro. Semasa perbicaraan berlangsung Alex merayu hukuman dikurangkan kerana mendakwa manusia seperti Marwa bukanlah seorang manusia sebenar oleh itu dia tidak boleh dihina.

Akibat dari dakwaan secara terbuka ini, peguam bela telah merayu bagi membolehkan hukuman lebih berat dikenakan terhadap Alex. Oleh itu pendengaran rayuan kes ini diadakan di sebuah mahkamah di Dresden pada 1 Julai lalu.

Ketika kejadian tersebut lapan orang berada dalam mahkamah termasuklah tiga hakim, seorang pendakwaraya, Alex dan peguamnya serta Marwa, suaminya Elwi Ali Okaz dan anak lelakinya yang berusia tiga tahun. Malangnya tiada sebarang pegawai keselamatan berada di situ dan tidak ada sebarang rutin pemeriksaan untuk memastikan tiada sebarang senjata merbahaya di bawa masuk ke dalam mahkamah.

Sebaik sahaja Marwa selesai memberikan keterangannya, Alex, bertindak meluru ke arah beliau sebelum menikamnya sebanyak 18 kali sambil menjerit "anda tidak layak untuk hidup". Suami beliau, Elwi yang cuba mempertahankan Marwa turut ditikam.

Melihat kejadian ini, mereka di dalam mahkamah bertindak memanggil seorang anggota polis yang sedang memberi keterangan di mahkamah berhampiran namun malangnya suami Marwa ditembak di kaki kerana anggota polis itu menyangka Elwi sebagai penyerang.

Elwi cedera parah akibat peristiwa ini dan berada dalam koma selama dua hari namun malangnya Marwa yang cedera parah mati ditempat kejadian. Lebih menyayatkan hati kematian Marwa ini turut membunuh anak yang dikandungnya berusia tiga bulan.

Alex telah ditangkap di tempat kejadian dan kini sedang ditahan reman untuk siasatan atas tuduhan membunuh Marwa dan cubaan bunuh terhadap Elwi. Namun lelaki kejam ini dilaporkan masih belum memberi sebarang pengakuan kepada pihak penyiasat dan perbicaraan dijangka akan berlangsung selewat-lewatnya pada hujung 2009 atau awal tahun 2010.

Peristiwa ini pada awalnya tidak mendapat perhatian sewajarnya dari pihak media di Jerman dan ia hanya dilaporkan di halaman belakang akhbar-akhbar di sana.

Hanya setelah tunjuk perasaan panas yang dicetuskan oleh ribuan rakyat Mesir yang menetap di Jerman kerana menentang Islamofobia barulah kerajaan Jerman yang sebelum ini hanya mendiamkan diri menyatakan kesedihan dan kekesalan tentang pembunuhan Marwa.

Sesungguhnya peristiwa pembunuhan Marwa ini berpunca dari peningkatan kebimbangan Islamofobia yang semakin ketara terutama di negara Barat. Malah media-media utama di Mesir menyatakan kematian Marwa ini sebagai "mati syahid seorang pejuang berhijab".

Sememangnya gejala Islamofobia ini telah diwujudkan bagi meningkatkan semangat kebencian terhadap orang Islam dari mereka yang bukan beragama Islam. Cubaan menggambarkan orang Islam sebagai pengganas yang bertanggung jawab terhadap pelbagai kejadian dan kemusnahan di seluruh dunia merupakan satu tuduhan yang sangat dangkal dan berniat jahat.

Oleh itu usaha untuk membersihkan tuduhan yang dilemparkan terhadap umat Islam ini perlu dilakukan segera. Namun ini tidaklah bermaksud darah perlu dibayar dengan darah kerana ia akan hanya memburukkan lagi keadaan.

Jika tidak adalah tidak menghairankan peristiwa pembunuhan seperti Marwa ini akan berulang malah mungkin lebih teruk lagi pada masa depan.

p/s : cerita ini aku ambil dari sebuah akhbar berita tempatan sebagai pedoman dan tauladn untuk kita semua.

Friday, July 17, 2009

Isra' Mikraj : Ada Apa Dengannya???

باســــم الله الرحمن الرحيم
{سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ}
Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
( al-Isra’ : 1 )


Salah satu peristiwa yang menjadi sejarah yang besar kepada umat di dalam sejarah perjalanan kehidupan Rasulullah s.a.w ialah bagaimana, nabi s.a.w telah dijalankan oleh Allah s.w.t dalam satu malam dengan menaiki seekor binatang dari syurga yang dinamakan Bura’ beserta ditemani oleh malaikat Jibril a.s. Telah diceritakan Bura’ ini adalah seekor binatang dari syurga yang berbadan panjang serta berwarna putih. Lalu nabi s.a.w dijalankan dari Mekah (Masjidil Haram) ke Falastien (Masjidil Aqsa) dengan menaikinya kemudian terus naik ke langit untuk bertemu dengan Allah s.w.t. Dan, pada malam itu juga dipertontonkan kepada nabi s.a.w dengan kebesaran-kebesaran , kisah-kisah, dan juga tanda-tanda kekuasaan Allah s.w.t. Dan ketika di dalam perjalanan tersebut terdapat beberapa peristiwa yang padanya memberikan pengiktibaran kepada kita dan juga terdapat suatu perkara yang wajib kepada kita seluruh umat Islam beriman dan mempercayainya. Ianya adalah sebagaimana yang telah disebut di dalam hadith nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Imam Muslim di dalam kitabnya Sohih Muslim yang telah disyarahkan oleh Imam Muhyiddin An-Nawawi Rahimahullahu ta’ala. Iaitulah, satu peristiwa yang cukup besar dan wajib bagi kita umat Islam untuk mengamalkannya dalam kehidupan seharian. Ianya, tidak lain dan tidak bukan adalah kefardhuan Solat 5 waktu sehari semalam yang menjadi tiang agama bagi setiap mereka yang beragama Islam.

( Hadith yang teramatlah panjang untuk saya tuliskan di disini akan tetapi sahabat-sahabat bolehlah buka, rujuk dan lihat di dalam kitab yang telah saya sebutkan di atas sebentar tadi. Yang menceritakan bagaimana nabi s.a.w telah naik ke langit bertemu dengan Allah s.w.t untuk menerima satu kefardhuan yang tidak ada pada umat nabi-nabi terdahulu melainkan kepada umat nabi yang menjadi penutup dan pengakhir bagi semua rasul-rasul dan juga nabi-nabi a.s. Diceritakan bagaimana nabi s.a.w naik ke langit yang pertama kemudiannya bertemu dengan nabi Adam a.s. Kemudian nabi s.a.w naik lagi ke langit yang kedua lalu bertemu dengan nabi Isa a.s. Kemudian nabi s.a.w berjalan lagi naik ke langit yang ketiga lalu bertemu dengan nabi Yusuf a.s. Kemudian nabi meneruskan perjalanannya naik ke langit keempat lalu bertemu dengan nabi Idris a.s. Kemudian nabi dan Jibril a.s meneruskan lagi perjalanan naik ke langit yang kelima lalu bertemu dengan nabi Harun a.s. Kemudian nabi s.a.w meneruskan lagi perjalanan naik ke langit yang keenam lalu bertemu dengan nabi Musa a.s. Kemudian nabi s.a.w naik ke langit yang seterusnya yaitu langit yang ketujuh. Yang mana ianya adalah langit yang terakhir sebelum nabi s.a.w naik ke Sidratul Muntaha untuk bertemu dengan Allah s.w.t. Di situ nabi bertemu dengan nabi Ibrahim a.s. Kemudian nabi s.a.w bertemu dengan Allh s.w.t seterusnya menerima kefardhuan Solat sebanyak 50 kali sehari semalam. Maka nabi s.a.w turun bertemu dengan Musa a.s. Lalu Musa a.s bertanya kepada nabi s.a.w : “Apa yang difardhukan oleh Allah s.w.t kepada umatmu?”. Nabi s.a.w menjawab : “50 Solat”. Lalu Musa a.s berkata : “Kembali kepada tuhanmu dan minta dikurangkan sesungguhnya umat mu tidak berdaya dengan yang demikian (solat 50 sehari semalam).” Lalu nabi s.a.w naik kembali bertemu dengan Allah s.w.t sehinggalah dikurangkan kepada 5 kali sehari semalam. Lalu nabi s.a.w turun kemudian bertemu dengan nabi Musa a.s semula. Nabi s.a.w berkata : “Diberi kurang kepadaku 5”. Lalu Musa a.s berkata : “Sesungguhnya umatmu tidak berdaya. Maka balik minta kurang dengan Allah s.w.t”. Lalu berlakulah beberapa dialog diantara nabi Musa a.s dan nabi Muhammad s.a.w seketika waktu. Sehingga akhirnya Musa a.s tetap berkata yang umat nabi s.a.w tidak akan mampu menunaikan solat 5 waktu sehari semalam. Akan tetapi nabi s.a.w telah malu ingin berjumpa dengan Allah s.w.t untuk meminta kurang lagi. )
( rujuk Sohih Muslim )


Maka kita lihatlah pada hari ini. Apa yang dikatakan oleh nabi Allah Musa a.s itu ternyata benar dan sungguh memalukan kita selaku umat Muhammad s.a.w. Kerana apa? Apakah kamu tidak merasa malu kepada nabi s.a.w yang sanggup bersusah payah berulang-alik bertemu dengan Allah s.w.t untuk meminta supaya dikurangkan fardhu solat sehingga lima kali sehari semalam? Sehingga kini masih lagi terdapat segelintir kita yang tidak dapat menunaikan kewajipan solat yang telah ditetapkan. Mana kita semua nak letak muka apabila bertemu dengan nabi Allah Musa a.s kelak? Dengan Allah s.w.t lebih lagilah. Maka jawapannya…………………………….

Lu piker la sendiri….!!!

Wallahualam.

Sunday, June 28, 2009

Dinner In Movenpick

Gambar-gambar ni diambil suatu makan malam bersama Tim.Menteri Luar Negeri 1 Malaysia baru-baru ni di Hotel Movenpick yang bertaraf 5 bintang. Terletak kira-kira 15-30 minit (rase-rasenyer lah..hehe..) dari bandar Sana'a.



gambar dari sebelah tepi ker atas..nampak cam hotel lima bintang dok..???hehe..nok mari sini kabo la..



biler la time makan ni..lapor perut doh ni saing2..hehe..



aperla diorang ini..ini purut sudah manyak lapar..hihi..jangan marah YB..



gayer jer lebih..time orang dah bla boleh la duduk kat meja tu..kalau tak , jangan perasan..hahaha




pandangan dari sebelah atas tempat hidangan disediakan..nasib baik letak kat dalam bekas cam nak gi makan kat kenduri kawin..senang nak amik banyak2..ker waner awok2..???



saling berbalas cenderamata..wi ker aku se tak boh..buleh gok gi jual mula tengoh tak dop pitih maner ni..hehe..gurau jer..



bukan selalu buleh wak poyo lagu ning..maser ning la..ker waner yob..???



teman pun aper kurangnyer yer..bisik yob dalam hati..padahal koya lebih jer tuh..jgn marah yob..gurau jer..idup yob..!!hihi..

Saturday, June 13, 2009

Jokes-lawak pagi..senyumla

SAPE HEBAT
Man : Bapa aku hebat. Dia polis. Semua orang takut ngan dia.
Ali : Eleh, bapa aku lagi terer. Kalau dia suruh orang tunduk, mesti orang tu tunduk.
Man : Wow! Bapa kau keja apa?
Ali : Tukang gunting rambut.

KELAS BI
Ayah : Apasal B.I kamu nie asyik dapat kosong jer...! Apasal hah?
Anak : Eh, ayah! Tu bukan kosong. Tadi cikgu adik dah kasi bintang banyak kat bebudak lain. Ada dapat 5 bintang la, 4 bintang la. Bila turn adik jer, bintang dah abis. Sebab tu cikgu bagi kat adik bulan.

SUDU
Doktor : Encik kena ambil 3 sudu ubat ni setiap hari.
Pesakit : Eh! tak boleh la doktor.
Doktor : Kenapa?
Pesakit : Rumah saya ada dua sudu jer.

MAYAT
Cikgu : Hasan,sambungkan 2 ayat ini menjadi satu. 'Ali menaiki
basikal ke sekolah. Ali ternampak mayat.'
Hasan : Ali ternampak mayat menaiki basikal ke sekolah.

TIRU
Cikgu : Encik,anak awak didapati meniru Ali dalam exam.
Bapa : Apa bukti awak?
Cikgu : Encik tengok soalan nombor 4 nie. Siapakah menemui Pulau Pinang?Seman tulis "Saya tak tahu"dan anak encik tulis "Kalau engkau tak tahu, aku lagi la tak tahu".

DOKTOR
Suatu petang datang seorang lelaki berumur ke kelinik ENT , kerana telinganyadi masuki biji kacang hijau semasa dia membeli barang dapur di pasar.
Doktor : "Selamat petang..."
Pesakit : "Selamat petang Doktor!"
Doktor : " Ada masaalah apa .....?"
Pesakit : "Telinga saya dimasuki biji kacang hijau, Doktor..."
Doktor : "Biar saya periksa telinga anda!"
setelah diperiksa....
Doktor : " Ada 2 cara untuk mengeluarkan biji tersebut..."
Pesakit : "Apa caranya doktor?"
Doktor : "Pembedahan kecil kosnya 2 ribu ringgit dan pilihan kedua
pula percuma..."
Pesakit : "Mahal sangat Doktor, kalau yang percuma bagaimana?"
Doktor : "Yang percuma kena sabar..."
Pesakit : "Baik, saya sabar, dan bagaimana caranya...?"
Doktor : "Anda sirami telinga anda 2 kali sehari dan nanti jika
sudah jadi tauge' anda tinggal tarik keluar."
Pesakit : "Huh

p/s
Mulakan hari dengan senyuman, kerana senyuman adalah ubat. Jangan tension2.

Wednesday, June 10, 2009

SAMBUTAN HARI KEPUTERAAN AGONG YANG KE-13

Baru-baru ni Kedutaan Malaysia dengan kerjasama Persatuan Pelajar Malaysia Yaman PERMAYA telah mengadakan sambutan hari keputeraan Duli Yang Maha Mulia yang di-Pertuan Agong Al-Wathiqu Billah Tuanku Sultan Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah. Tuanku sultan adalah yang di-pertuan agong Malaysia yang ke-13 selepas menggantikan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail Ibni Al-Marhum Tuanku Syed Putra Jamalullail.Program tersebut telah diadakan di kediaman rasmi duta besar Malaysia ke Yaman dan telah mendapat sambutan yang baik dari setiap rakyat Malaysia yang berada di bumi Yaman ini. Acara yang berjalan pada sebelah petang itu dimulakan dengan menyambut kedatangan dif-dif vip, pensyarah dan rakyat Malaysia keseluruhannya. Setelah itu program diteruskan dengan sembahyang asar berjamaah. Tepat jam 4.45 petang majlis dimulakan dengan ucapan alu-aluan oleh pengerusi majlis saudara Ustaz Fakhrurazi Bin Husin selaku Exco Penerangan & Perhubungan PERMAYA. Kemudian majlis diteruskan lagi dengan ucapan wakil daripada pimpinan Persatuan Pelajar Malaysia Yaman PERMAYA telah disampaikan oleh saudara Ustaz Mohd Fadhli Rahmi Bin Zulkifli selaku Presiden PERMAYA bagi sesi 2009/2010. Dalam ucapannya, beliau telah menyentuh beberapa perkara yang telah berlaku di tanah air yang kita cintai yang mana beliau menyebut soal perpaduan, agama, masalah sosial dan sebagainya. Sejurus selepas itu, acara diteruskan lagi dengan ucapan dari wakil rakyat Malaysia yang bekerja sebagai pensyarah disalah sebuah Universiti dinegara ini. Beliau yang dimaksudkan itu adalah Encik Mohd Syakirin Bin Syaari selaku Dekan Fakulti di Universiti Sains & Teknologi. Beliau juga telah menyentuh beberapa perkara mengenai perihal sejarah silam kesultanan melayu disuatu ketika dahulu. Seterusnya, ucapan yang dinanti-nanti oleh seluruh rakyat Malaysia yang hadir pada hari tersebut telah disampaikan oleh tuan duta besar Malaysia ke Yaman Encik Abdul Samad Bin Othman. Didalam ucapan beliau, beliau menyeru kepada semua rakyat Malaysia yang ada dibumi Yaman ini agar sama-sama kita mengingati tujuan dan matlamat kedatangan kita ke sini. Sambil itu beliau juga turut menekankan agar kita terus menjaga nama baik nama Negara kita, agama kita, dan juga nama kita sendiri serta menjaga ukhuwah yang telah sedia ada dikalangan rakyat Malaysia yang ada dibumi Yaman ini. Akhir sekali, acara diakhiri dengan bacaan doa oleh Ustaz Mujiburrahman bin Ishak dan sedikit jamuan yang disediakan oleh tuan duta. Dan program tersebut telah berkahir kira-kira jam 6.30 petang.

p/s : gambar akan menyusul kemudian...

Thursday, June 4, 2009

Kerjasama Pembangunan Pendidikan Antara Kerajaan Malaysia Dan Repulik Yaman.

Sana’a, 1 Jun 2009 - Menteri Pengajian Tinggi Malaysia - Dato’ Seri Mohamed Khalid Bin Nordin ke sini untuk memeterai perjanjian usahasama di antara kerajaan Malaysia dan Republik Yaman. Dato’ Seri telah meluangkan masa yang terhad untuk menghadiri satu upacara perasmian sebuah Intitusi Pengajian Tinggi Swasta Malaysia yang pertama iaitu International University Technology Twintech (IUTT) di Republik Yaman.

Upacara majlis bermula dengan kedatangan Deligasi Kementerian Pengajian Tinggi ke tapak perasmian IUTT. Majlis seterusnya disusuli dengan beberapa siri ucapan dari dif-dif kehormat diantaranya Naib Dekan IUTT - Dr Noridah Ibrahim diikuti pula ucapan alu-aluan oleh Menteri Pengajian Tinggi Dan Pengajian Sains Republik Yaman - Dr. Salih Ali Basura.

Majlis seterusnya disajikan dengan makanan tradisi masyarakat Yaman untuk para tetamu. Setelah itu tibalah upacara kemuncak pada hari tersebut iaitu acara merasmikan IUTT. Seterusnya, diikuti dengan lawatan menteri dan dif-dif kehormat bagi meninjau kelengkapan fasiliti yang disediakan oleh pihak IUTT di kampus universiti tersebut. Seterusnya adalah sesi temu bual serta dokumentasi oleh pihak media Malaysia (TV3) serta media akhbar tempatan Yaman.

Dikesempatan itu juga satu sesi dialog anjuran Persatuan Pelajar Malaysia Yaman(PERMAYA) telah diadakan diantara Menteri Pendidikan Dato’ Seri mohamed Khalid Bin Nordin dengan perbagai lapisan masyarakat Malaysia di Yaman. Antara tujuan sesi dialog ini diadakan adalah untuk berkongsi pendapat khususnya mengenai prestasi atau permasalahan pembelajaran pelajar Malaysia di Yaman. Antara yang paling menarik dalam sesi temu bual tersebut adalah kenyataan Menteri Pendidikan atas persetujuan beliau untuk memberikan kerjasama penuh dalam menjayakan program yang dicadangkan oleh PERMAYA khususnya bantuan dari segi sokongan moral mahupun kewangan. Lanjutan daripada kenyataan tersebut maka terjawablah persoalan yang diajukan oleh presiden PERMAYA seperti yang terkandung dalam ucapan dasar beliau mengenai kesulitan yang PERMAYA hadapi serta gambaran sokongan pergerakan aktiviti PERMAYA yang selama ini hanya mendapat kerjasama penuh daripada kedutaan besar Malaysia ke Yaman dan Konsulat Pendidikan Malaysia di Jeddah Ustaz Hj Mohd Rodi Bin Hamzah. Oleh yang demikian mereka mengharapkan lebih banyak kerjasama boleh diperolehi terutama dari pihak kementerian pendidikan secara langsung selepas lawatan yang julung kali diadakan ini.

Seperkara yang menarik sewaktu perasmian majlis tersebut bukanlah sahaja berjaya untuk mengumpulkan sejumlah masyarakat Malaysia yang bermastautin di bumi Yaman malah ia juga dapat mengeratkan hubungan silaturrahim diantara pemimpin masyarakat yang berjiwa rakyat dengan segelintir masyarakat Malaysia yang berada di bumi yaman. Majlis ini juga telah membuktikan keprihatinan Malaysia terhadap pembangunan pendidikan peringkat tinggi di Yaman khususnyan dalam pendidikan berteraskan agama. Penyertaan perbagai lapisan masyarakat Malaysia yang terdiri dari golongan pelajar , pensyarah serta individu yang bekerja di Yaman boleh dilihat dalam majlis tersebut. Upacara perasmian majlis tersebut diakhiri dengan keberangkatan Dato’ Seri Mohamed Khalid bin Nordin serta deligasi beliau ke hotel penginapan sementara di Hadda Hotel.












Di copy dari laman web PERMAYA

Sunday, May 10, 2009

anugerah TUHAN...

Alhamdulillah kita masih lagi diberikan nikmat untuk menikmati kehidupan yang di kurniakan oleh Allah s.w.t dalam usaha untuk kita mencari mardhotihi. Jadi , kita selaku hamba-Nya hendaklah sentiasa bersyukur dan memohon agar kurnia yang Dia berikan ini bukanlah satu kurniaan yang sia-sia yang telah di berikan kepada hamba-Nya. Dan nikmat ini hendaklah kita gunakan dengan sebaik-baiknya agar tidak di persia-siakan begitu sahaja. Tanpa kita melakukan perkara-perkara yang di murkai-Nya.

Firman Allah s.w.t yang bermaksud :
“ ….dan jika sekiranya kamu menghitung nikmat Allah s.w.t , nescaya kamu tidak akan dapat menghitungnya…”
( Surah Ibrahim : 24 )

Nikmat yang paling besar yang tidak dapat di hitung oleh kita sudah pastilah dua nikmat yang kita tidak akan menggadaikannya dengan sia-sia jika sekiranya kita menggunakan nikmat akal yang waras , tubuh badan yang sihat dan persekitaran yang baik. Maka ingatlah wahai sahabat-sahabatku sekalian !!! Nikmat ini sesungguhnya , adalah nikmat yang paling besar dan utama yang harus kita tunduk ( menyembah ) bersyukur kepada Tuhan sekalian alam dengan syukur yang tidak terhingga kepada-Nya. Itulah dia nikmat Iman dan nikmat Islam.

Firman Allah s.w.t yang bermaksud :
“ Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman , jika sekiranya kamu bersyukur nescaya kami akan tambah nikmatmu. Dan jika sekiranya kamu kufur ( ingkar ) maka sesungguhnya azab Ku amat pedih.”
( Surah Ibrahim : 7 )

Dua nikmat ini bukanlah nikmat biasa yang di berikan oleh Allah s.w.t kepada hamba-Nya. Jika kita kembali kepada sirah junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. Bagaimana Nabi s.a.w sendiri telah berdoa kepada Allah s.w.t agar bapa saudaranya di berikan oleh oleh Allah s.w.t kepadanya dua nikmat tersebut. Akan tetapi , sehingga kepada hembusan nafasnya yang terakhir tidak juga bapa saudara baginda mengecapi dua nikmat ini. Akhirnya tetaplah dia di dalam kekufuran sehingga menemui kematian. Begitu juga dengan kisah nabi Allah Nuh a.s. yang telah berdakwah dan berjuang bagi menyampaikan risalah Islam. Risalah yang dapat menyelamatkan umat manusia daripada azab siksaan-Nya. Maka tatkala itu jugalah anak dan isteri baginda tetap tidak dapat mengecapi dua nikmat ini sehingga mereka menemui ajal.

Maka kepada kita yang telah memperolehi nikmat ini , wajiblah kita menjaganya walaupun terpaksa menggadaikan nyawa dan harta. Kerana inilah yang di ajar oleh Islam agar kita menjaga akidah , nyawa , keturunan , maruah dan harta. Semoga kita mendapat apa yang di cita-citakan di dunia dan juga akhirat. Walaupun begitu , bukanlah senang untuk kita menjaganya jika sekiranya kita tidak memahami dua nikmat itu sendiri.

Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud :
“ Sesiapa yang mahu padanya kebaikan daripada Allah s.w.t maka hendaklah dia memahi agama ( Islam )…….”
( HR : Bukhari )

Dan bagi memastikan seseorang itu terus menerus dapat menikmati nikmat ini juga , tidak dapat tidak ibu bapa juga adalah satu elemen yang penting bagi memastikan dua nikmat yang besar ini terus di nikmati oleh generasi-generasi yang akan datang.

Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud :
“ Setiap anak Adam itu di lahirkan dalam fitrah ( Islam ) , maka ibubapanyalah yang akan menjadikannya Yahudi , Nasrani ataupun Majusi….”

( HR : Bukhari )

Maka di sini jelas peringatan yang telah di sampaikan oleh Baginda s.a.w kepada setiap ibu-ibu dan juga bapa-bapa terhadap anak mereka. Bahawa mereka sendirilah yang akan menjadikan anak mereka sama ada berada di jalan yang betul ataupun sebaliknya. Justeru itu , waspadalah kita dari apa yang telah di nyatakan oleh Baginda s.a.w. Di samping itu hendaklah sama-sama kita melihat dan merenung kepada ayat yang telah di nyatakan oleh Allah s.w.t.

Firman-Nya yang bermaksud :
“ Dan tidak sesekali orang-orang Yahudi dan Nasrani akan redha kepada kamu sehinggalah kamu mengikuti millah ( agama ) mereka.”
( Surah al-Baqarah : 120 )

Maka dengan itu marilah sama-sama kita menjaga dan melindungi nikmat-nikmat yang telah di kurniakan kapada kita dari sebarang ancaman yang akan kita tempuhi. Agar kita sama-sama dapat merasainya dengan rasa aman dan baik. Dan semoga kita di pelihara oleh-Nya sama ada di dunia mahupun di akhirat kelak.

Insyaallah….

اللهم ثبت قلبي على دينك وعلى طاعتك