Wednesday, November 4, 2009

Wasiat Nabi s.a.w ( 1 )


روي أبو هريرة رضي الله تعلى عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال : أقرب ما يكون العبد من ربه وهو ساجد , فأكثروا الدعاء.

( رواه مسلم )

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a bahawa sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda : apa yang lebih mendekatkan seorang hamba kepada tuhannya ialah sujud ( solat ) , maka perbanyakkanlah kamu berdoa.

( HR : Muslim )

Diantara wasiat-wasiat Nabi s.a.w kapada kita ummat akhir zaman , antaranya ialah perbanyakkanlah sujud kepada Allah s.w.t. Yang wajib diperkemaskan lagi dan yang sunat di imbangi agar ianya tidaklah membebankan dan hanya sekadar 'hangat-hangat taik ayam' bak kata pepatah melayu. Firman Allah s.w.t :

قُمْ اللَّيْلَ إِلاَّ قَلِيلاً

Bangunlah (untuk sembahyang) di malam hari , kecuali sedikit (daripadanya)

( Al-Muzammil )

Dalam erti kata lain juga. Ayat ini menunjukkan biarpun sedikit tetapi istiqomah ( berterusan ) dengannya. Kerana dengan amalan yang istiqomah itu lebih disukai oleh-Nya daripada banyak akan tetapi sementara. Maka dengan solat itu jugalah ia akan menjadikan seseorang itu lebih merasakan bahawa dirinya adalah hamba kepada-Nya dan bukan lah apa-apa. Ianya juga membuatkan seseorang itu akan sentiasa mengingati bahawasanya ada yang lebih berkuasa yang sentiasa melihat dan memerhatikan gerak geri kesemuanya yang berlaku di atas muka bumi ini. Maka , moga-moga dengan kita sentiasa sujud dan berdoa kepada yang Maha Kuasa akan memberikan rasa rendah diri dan lebih dekat kepada-Nya. InsyaAllah.


Fakir-fikirkan lah…

No comments: